Jak przygotować miejsce do nagrywania podcastu

Dobrej jakości dźwięk, to nie tylko mikrofon i umiejętność jego obsługi, ale i otoczenie - miejsce, w którym z tego mikrofonu korzystamy. Żeby więc nie zepsuć nagrania złą akustyką bądź niepożądanymi efektami dźwiękowymi, warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

Jeżeli masz dużą wprawę w posługiwaniu się mikrofonem, jesteś w stanie nagrać prawie wszystko prawie wszędzie. Zdecydowana większość podcasterów jednak aż tak dużego doświadczenia w produkcji dźwięku nie ma, musimy więc przed rozpoczęciem nagrywania rozejrzeć się po miejscu, w którym będziemy tworzyć swoją audycję. Ale “rozejrzeć” tym razem ma nieco inne znaczenie i wykorzystałem to słowo z braku dźwiękowego odpowiednika (rozsłuchać? ¯\_(ツ)_/¯ ).

“Rozsłuchać”, czyli co mam zrobić?

Włączyć mikrofon, założyć słuchawki i posłuchać jak brzmi miejsce nagrania. Sprawdzić czy nie słychać dźwięków z tła, czy coś nie buczy, nie szumi, nie przeszkadza. Warto przejść się po pomieszczeniu mówiąc coś równocześnie, aby zorientować się jaka jest akustyka i czy w nagraniu nie będziemy mieli zbyt dużego pogłosu.

Czego się spodziewać?

Najczęściej podczas nagrań mamy problemy z męczącymi dźwiękami otoczenia oraz niedostosowanym akustycznie pomieszczeniem (pojawia się nieprzyjemny pogłos).  Duży szum, hałasy w tle, rozmowy ludzi, tramwaje, muzyka – to wszystko są dźwięki, które w podcaście mogą być potrzebne, aby nadać odpowiedni charakter nagraniu, ale z reguły są niepożądane.

Jak pozbyć się hałasu?

Znajdź miejsce, w którym hałasu jest jak najmniej. Zamknij okna i drzwi, poproś współlokatorów lub współpracowników o zachowanie ciszy.

Wyłącz muzykę, wyłącz całkowicie powiadomienia w telefonie (wyłącz również wibracje, które na nagraniu są bardzo irytujące), wycisz dźwięki w komputerze, a jeżeli nagrywasz bezpośrednio na komputer, załóż słuchawki (słuchawki są obowiązkowym elementem, zawsze nagrywamy w słuchawkach). Wyłącz klimatyzator lub zmniejsz jego moc, usiądź daleko od lodówki, pralki i innych urządzeń wydających dźwięki.

Jeżeli planujesz nagrania przy głównej ulicy, na której jest głośno, dopasuj godziny nagrania do natężenia ruchu. Im mniejsze natężenie, tym mniejszy hałas.

A co z pogłosem?

Tu jest trochę większy problem. Najłatwiej byłoby powiedzieć: znajdź pomieszczenie bez pogłosu, ale wiem, że nie zawsze jest to możliwe.

Aby zredukować pogłos w pomieszczeniu (nie zawsze da się go całkowicie pozbyć), zadbaj o odpowiednią ilość miękkich rzeczy. Ubrania, tkaniny, kotary (najlepsze takie grube i ciężkie), zasłony, firany, poduszki, dywany, … Im więcej miękkich rzeczy, tym lepiej. Jeżeli nagrywasz w domu, możesz porozkładać pościel, postawić suszarkę do ubrań (pełną oczywiście). Poza tym książki, gazety.

Jeżeli nagrywasz w biurze, unikaj sal konferencyjnych. W biurze najlepszym miejscem do nagrywania podcastów jest schowek na szczotki, albo pomieszczenie z kserokopiarką. Oczywiście wyłączoną. To są miejsca, gdzie zawsze jest najlepsza akustyka i zawsze jest najciszej.

W biurze usiądź w miejscu, gdzie są kwiaty, zasłony, dużo mebli, dywan. Kącik, w którym przyjemnie się odpoczywa, często jest także tym, w którym najlepiej się nagrywa.

Czy mogę nagrywać na dworze?

Tak! Oczywiście. Nagrania realizowane wśród dźwięków natury mają swój unikalny klimat – o ile oczywiście taki klimat pasuje do treści Twojego nagrania. Żeby nagrywać na dworze, musisz zaopatrzyć się w tzw. wiatrołapy, czyli futerka zakładane na mikrofony, które niwelują szum wiatru (czasem zwane deadcat). Znajdź miejsce, w którym nie ma zbyt wielu osób i nagrywaj. Oczywiście – wspominałem o tym i będę jeszcze nie raz powtarzał – cały czas mamy na uszach słuchawki i na bieżąco monitorujemy nagranie.

Podsumowanie

Może powyższe zasady nie spowodują, że będziesz brzmieć jak w profesjonalnym studiu dźwiękowym, które często jest aranżowane przez specjalistów od akustyki, ale na pewno pozwolą Ci uzyskać naprawdę dobry efekt przy niewielkm nakładzie pracy.

Pamiętaj! Jeżeli zaczniesz nagrywać bez wcześniejszego przygotowania, z nadzieją, że jakoś to będzie, mogę Ci obiecać, że będzie “jakoś”, ale nie oznacza to, że będzie dobrze. Dbaj o swoich słuchaczy, jeżeli chcesz, aby z Tobą zostali. Fatalne warunki akustyczne są jednym z częstszych problemów, z którymi borykam się podczas edycji nagrań polskich podcasterów.

0 Comments

Submit a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

szesnaście − jedenaście =

O autorze

Krystian Zych

Zajmuje się edycją podcastów, prowadzi szkolenia i warsztaty podcastowe, uczy jak robić podcast, koordynuje działania związane z publikacją podcastów, współpracuje z dużymi firmami medialnymi, korporacjami, rozgłośniami radiowymi, instytucjami państwowymi, ale też z osobami prywatnymi i pomaga im wszystkim w tworzeniu i rozwoju podcastów. Organizuje także konferencje podcastowe, współpracuje z firmami hostingowymi, pisze artykuły i nagrywa filmy nt. podcastów.

Checklisty profesjonalnego podcastera

Pobierz dwie checklisty

Czy nagrywając i promując nowy odcinek podcastu masz pewność, że nic nie umknęło Twojej uwadze? O niczym nie zapomniałeś? Niezależnie od tego, czy nagrywasz solo, z gościem, w domu, zdalnie, czy w kawiarni, dwie checklisty profesjonalnego podcastera pomogą Ci w przygotowaniach i promocji każdego nagrania.

Pobierz dwie checklisty profesjonalnego podcastera, która ułatwią Ci proces przygotowania, nagrywania i promocji podcastów.

Sprawdź skrzynkę e-mail, znajdziesz tam instrukcję pobrania Twoich plików.

Weź udział w moim kursie, który pomoże Ci wykorzystać nagrania audio i podcasty w zdalnym przekazywaniu wiedzy.

Sprawdź skrzynkę e-mail, znajdziesz tam ważną wiadomość.

[]