Jak długi oznacza za długi?

Jaka jest optymalna długość odcinka? To często pojawiające się pytanie i mógłbym napisać np. "22 minuty", ale postanowiłem podejść do tematu z innej strony.
Wielu początkujących podcasterów pyta mnie jak długi powinien być odcinek, aby wygodnie się go słuchało. Trudno jest odpowiedzieć na takie pytanie, a gdy pytam te osoby jaka dla nich jest optymalna długość odcinka, którego słuchają, słyszę bardzo różne opinie.  

Jaka jest wg. Was maksymalna długość odcinka

  • 10 minut, bo mam blisko do pracy
  • 40 minut, bo tyle czasu stoję w korku
  • 20 minut, bo tyle średnio poświęcam na prasowanie
  • im dłużej, tym lepiej, bo jestem zawodowym kierowcą
  • równe 60 minut, bo tyle czasu codziennie biegam
  • wszystko jedno, najwyżej posłucham na raty

Z tą ostatnią odpowiedzią ja również się utożsamiam.

Jak długi oznacza za długi?

Jaka jest w takim razie minimalna długość odcinka?

Tutaj większość osób nie ma opinii, ale ja osobiście nie lubię odcinków zbyt krótkich. Nie lubię, bo wymagają ode mnie przygotowania odpowiednio długiej playlisty przed wyjściem z domu. Słuchawek zawsze mam przy sobie dwa zestawy, ale nie zawsze pamiętam przed wyjściem z domu o przygotowaniu playlisty. Czasami też po prostu nie mam na to czasu, a w samochodzie czy na rowerze nie mam możliwości zaglądania do telefonu.

W obu powyższych przypadkach mówiliśmy wyłącznie o wygodzie…

…a co na to nauka?

Według różnych badań optymalny czas koncentracji człowieka, to 15-25 minut (w zależności od badania). Nie podam Ci jednak żadnych wiarygodnych źródeł tych danych, to informacje, które zapamiętałem z artykułów naukowych, których adresów sobie nie zanotowałem. Uśredniając wychodzi ok. 20 minut. Pamiętam, że niedawno czytałem dane statystyczne, w których średnią długością odcinka było 22 minuty. Znowu jednak nie zanotowałem sobie źródła tych informacji.

To w końcu jaka długość?

Mądre głowy wyliczyły, że optymalnej długości odcinek podcastu powinien trwać ok. 20 minut. Słuchacze oczekują od nas bardzo różnych wartości od kilku minut, po „im dłużej, tym lepiej”. To w końcu ile? Moja rada jest następująca:

Optymalna długość odcinka podcastu to dokładnie tyle czasu, ile potrzebujesz, aby wyczerpać temat. Bez zbędnego lania wody, bez skracania istotnych rzeczy.
[Tweet „Optymalna długość odcinka podcastu to dokładnie tyle czasu, ile potrzebujesz, aby wyczerpać temat. Bez zbędnego lania wody, bez skracania istotnych rzeczy.”]
Nawet, jeżeli nie jest to żadna precyzyjnie podana wartość, taka definicja długości odcinka podcastu wydaje mi się być najwłaściwsza. No dobrze, ale długość odcinka, to nie wszystko! Nie tylko łączna długość całego materiału ma znaczenie. Są podcasty, w których świadomie ucinam kilka początkowych i końcowych minut. Są mi niepotrzebne i przeszkadzają w słuchaniu tego, co lubię, czyli wartościowych treści. Tak więc jeżeli mówimy o długości odcinka, pomówmy także o jego elementach składowych.

Jak długie intro?

Intro, czyli wstęp, czołówka, sygnałówka, albo też po prostu początek podcastu, w którym najczęściej na tle jakiejś muzyki witamy swoich słuchaczy i mówimy o czym będzie odcinek. Czy intro powinno mieć określoną długość? Tak. Zdecydowanie. Ale najpierw co w ogóle powinno być w intro. Rozważmy dwa przypadki.

Przypadek 1. Jestem nowym słuchaczem

Jeżeli trafiłem na podcast po raz pierwszy, z intro chciałbym dowiedzieć się kilku rzeczy:

  • o czym jest audycja;
  • o czym jest odcinek;
  • kim jest gość, jeżeli odcinek nagrywany jest z gościem.

Teoretycznie więc powinno mi zależeć na rzetelnej, wyczerpującej informacji.

Przypadek 2. Jestem stałym słuchaczem

Jeżeli słucham siedemdziesiątego odcinka podcastu, w którym każda czołówka trwa 5 minut, łącznie czas zmarnowany na słuchanie rzeczy, które mnie już nie interesują, liczony jest w długich godzinach. Długie wyjaśnienie o czym jest podcast, długa muzyka, choćby była nie wiem jak fantastyczna, to są rzeczy, które chętnie bym pominął. Tak więc te „rzetelne i wyczerpujące informacje”, o których pisałem przed chwilą, to też nie najlepszy pomysł. Proponuję zamiast tego coś takiego:

powiedz w dwóch zdaniach co robisz i o czym jest Twój podcast

a teraz nagraj nową czołówkę swojej audycji 🙂 Gdy pytasz kogoś czym się zajmuje, nie oczekujesz, że będzie odpowiadał przed 5 minut, raczej spodziewasz się słów typu „jestem kolejarzem”, czy „zarządzam działem logistyki”. Krótko i zwięźle. Tak samo powinniśmy mówić o naszej audycji. Moim zdaniem – i jest to moja opinia, niepoparta żadnymi badaniami – dobre intro podcastu trwa kilkanaście sekund do pół minuty. Tyle czasu wystarczy, żeby opowiedzieć o audycji, o odcinku i się przedstawić. Dodatkowo kilkanaście sekund można poświęcić na przywitanie i przedstawienie gościa podcastu. Razem max minuta. Jedna minuta. Nie więcej.

Jak długie outro?

Outro, czyli to, co znajduje się na końcu odcinka. Ile powinniśmy czasu na nie poświęcić? Tak naprawdę to nie ma to żadnego znaczenia, bo słuchacz i tak nie będzie tego słuchał 😉 Outro jest bardzo często pomijane przez słuchaczy. Ok. 3/4 osób zapytanych przeze mnie o outro odpowiada, że go nie słucha i wyłącza odcinek natychmiast po zakończeniu części merytorycznej odcinka. Wniosek z tego, że outro powinno być tak krótkie, jak to tylko możliwe.

Podsumowanie

Nie udało mi się ustalić jak długi powinien być odcinek podcastu. Średnia długość, to ok. 20 minut, ale są też odcinki dużo krótsze i dużo dłuższe. Słuchacze także odpowiadają, że optymalna długość, to albo kilka minut, albo kilka godzin. Nagrywając dłuższe odcinki należy jednak pamiętać, że przy słuchaniu na raty zbyt długiego odcinka może być problem z zapamiętaniem co było na początku. Nie warto więc przesadzać. Ale oprócz długości całego materiału warto wziąć pod uwagę długość intro i outro. Obie te rzeczy powinny być w miarę krótkie i moim zdaniem im krótsze, tym lepsze.

A teaz idź nagraj coś fantastycznego. Tylko nie za długiego i nie za krótkiego 😉

0 Comments

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

O autorze

Krystian Zych

Zajmuje się edycją podcastów, prowadzi szkolenia i warsztaty podcastowe, uczy jak robić podcast, koordynuje działania związane z publikacją podcastów, współpracuje z dużymi firmami medialnymi, korporacjami, rozgłośniami radiowymi, instytucjami państwowymi, ale też z osobami prywatnymi i pomaga im wszystkim w tworzeniu i rozwoju podcastów. Organizuje także konferencje podcastowe, współpracuje z firmami hostingowymi, pisze artykuły i nagrywa filmy nt. podcastów.

Checklisty profesjonalnego podcastera

Pobierz dwie checklisty

Czy nagrywając i promując nowy odcinek podcastu masz pewność, że nic nie umknęło Twojej uwadze? O niczym nie zapomniałeś? Niezależnie od tego, czy nagrywasz solo, z gościem, w domu, zdalnie, czy w kawiarni, dwie checklisty profesjonalnego podcastera pomogą Ci w przygotowaniach i promocji każdego nagrania.

Obserwuj

Pobierz dwie checklisty profesjonalnego podcastera, która ułatwią Ci proces przygotowania, nagrywania i promocji podcastów.

Sprawdź skrzynkę e-mail, znajdziesz tam instrukcję pobrania Twoich plików.

Weź udział w moim kursie, który pomoże Ci wykorzystać nagrania audio i podcasty w zdalnym przekazywaniu wiedzy.

Sprawdź skrzynkę e-mail, znajdziesz tam ważną wiadomość.