Plusy i minusy nagrywania podcastu

Podcasty są popularne. Coraz popularniejsze. Czy to znaczy, że już czas, abyś również i Ty miał(a) swoją audycję? Rozważmy kilka ZA i PRZECIW.

Niewątpliwie podcasty przeżywają duży wzrost popularności, w Polsce co tydzień powstaje ponad kilkaset odcinków, a nowe audycje pojawiają się praktycznie z dnia na dzień. Na świecie jest teraz ponad 1,8 mln podcastów. Rok temu było o milion mniej. Te liczby mówią o tym jak popularny jest podcasting i to zarówno dla twórców, jak i dla odbiorców.

1. ZA. Podcasty są wygodne

Niewątpliwie podcasty są wygodne. Do ich słuchania nie potrzebujemy żadnego specjalistycznego sprzętu czy oprogramowania. Wystarczy nasz telefon, a programy w ogromnej większości albo już na naszym telefonie są, albo można je pobrać całkowicie za darmo z dowolnego sklepu z aplikacjami na telefon.
Dla mnie istotną zaletą podcastów jest to, że mogę ich słuchać wtedy, kiedy mam na to ochotę, a nie wtedy, gdy mam na nie czas. Z reguły nie mam czasu na oglądanie lajwów w mediach społecznościowych, szkoda mi też czasu na siedzenie przy komputerze przez godzinę w celu wysłuchania audycji. Podcastów słucham w ruchu, jeżdżąc na rowerze, w samochodzie, w tramwaju, czy idąc do sklepu.

2. ZA. Podcasty są łatwe

Podcasty nie tylko dla słuchacza są łatwe w odbiorze, jest to też medium, które nie wymaga dużych nakładów finansowych gdy chcemy zacząć nagrywać własną audycję. Na początku wystarczy telefon komórkowy i darmowy program do edycji, a inwestycje w sprzęt, oprogramowanie, czy profesjonalne usługi (jak edycja robiona przez fachowca) mogą pojawiać się stopniowo. Albo i wcale.

3. ZA. Podcasty są intymne

Relacje nawiązywane między podcasterem i słuchaczem są zupełnie inne, niż w przypadku pozostałych mediów. Najczęściej słuchamy podcastów na słuchawkach, czyli  – można tak powiedzieć – w relacji 1:1. Twój przekaz jest więc jedynym komunikatem odbieranym w danym momencie przez słuchacza. Jesteście sami, tylko Ty i Twój odbiorca. To ważne przy budowaniu marki, zyskiwaniu zaufania, czy – później – wykorzystaniu podcastu w biznesie.

4. PRZECIW. Podcast wymaga czasu

Niestety podcasty nie mają wyłącznie zalet. Jedną z poważniejszych wad, czy może nie tyle wad, co utrodnień w codziennym życiu jest to, że skuteczny podcasting wymaga harmonogramu. Musimy znaleźć w kalendarzu czas na tzw. research, nagranie audcji, edycję, publikację, promocję, … Te wszystkie zajęcia wymagają czasu. A z tym, w naszym zabieganym świecie, wcale nie jest tak łatwo.

5. PRZECIW. Trudno się wyszukują

Przy całym prężnie rosnącym rynku usług audio, inteligentnych głośników, asystentów i innych nowinek, jedna rzecz ciągle jeszcze sprawia kłopoty. Jest nią indeksowanie nagrań w wyszukiwarkach. O ile tekst indeksuje się łatwo i z filmami Google też sobie całkiem nieźle radzi, o tyle indeksowanie podcastów w wyszukiwarkach ciągle jest wyzwaniem. Tak więc proces popularyzacji i promocji podcastu trzeba wspierać tekstem (dobre notatki, artykuły) i mediami społecznościowymi.

Wniosek

Podcasting może być bardzo fajnym kanałem dotarcia do odbiorców. Może pomóc w budowie własnej marki i stworzyć lojalną społeczność. Jednak nie jest pozbawiony kosztów i kompromisów i nagrywanie podcastów “bo wszyscy nagrywają” nie zawsze ma sens.

A Ty jakie widzisz zalety i wady tworzenia własnej audycji?

0 Comments

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

O autorze

Krystian Zych

Zajmuje się edycją podcastów, prowadzi szkolenia i warsztaty podcastowe, uczy jak robić podcast, koordynuje działania związane z publikacją podcastów, współpracuje z dużymi firmami medialnymi, korporacjami, rozgłośniami radiowymi, instytucjami państwowymi, ale też z osobami prywatnymi i pomaga im wszystkim w tworzeniu i rozwoju podcastów. Organizuje także konferencje podcastowe, współpracuje z firmami hostingowymi, pisze artykuły i nagrywa filmy nt. podcastów.

Checklisty profesjonalnego podcastera

Pobierz dwie checklisty

Czy nagrywając i promując nowy odcinek podcastu masz pewność, że nic nie umknęło Twojej uwadze? O niczym nie zapomniałeś? Niezależnie od tego, czy nagrywasz solo, z gościem, w domu, zdalnie, czy w kawiarni, dwie checklisty profesjonalnego podcastera pomogą Ci w przygotowaniach i promocji każdego nagrania.

Obserwuj

Pobierz dwie checklisty profesjonalnego podcastera, która ułatwią Ci proces przygotowania, nagrywania i promocji podcastów.

Sprawdź skrzynkę e-mail, znajdziesz tam instrukcję pobrania Twoich plików.

Weź udział w moim kursie, który pomoże Ci wykorzystać nagrania audio i podcasty w zdalnym przekazywaniu wiedzy.

Sprawdź skrzynkę e-mail, znajdziesz tam ważną wiadomość.