Niewątpliwie podcasty przeżywają duży wzrost popularności, w Polsce co tydzień powstaje ponad kilkaset odcinków, a nowe audycje pojawiają się praktycznie z dnia na dzień. Na świecie jest teraz ponad 1,8 mln podcastów. Rok temu było o milion mniej. Te liczby mówią o tym jak popularny jest podcasting i to zarówno dla twórców, jak i dla odbiorców.
1. ZA. Podcasty są wygodne
Niewątpliwie podcasty są wygodne. Do ich słuchania nie potrzebujemy żadnego specjalistycznego sprzętu czy oprogramowania. Wystarczy nasz telefon, a programy w ogromnej większości albo już na naszym telefonie są, albo można je pobrać całkowicie za darmo z dowolnego sklepu z aplikacjami na telefon.
Dla mnie istotną zaletą podcastów jest to, że mogę ich słuchać wtedy, kiedy mam na to ochotę, a nie wtedy, gdy mam na nie czas. Z reguły nie mam czasu na oglądanie lajwów w mediach społecznościowych, szkoda mi też czasu na siedzenie przy komputerze przez godzinę w celu wysłuchania audycji. Podcastów słucham w ruchu, jeżdżąc na rowerze, w samochodzie, w tramwaju, czy idąc do sklepu.
2. ZA. Podcasty są łatwe
Podcasty nie tylko dla słuchacza są łatwe w odbiorze, jest to też medium, które nie wymaga dużych nakładów finansowych gdy chcemy zacząć nagrywać własną audycję. Na początku wystarczy telefon komórkowy i darmowy program do edycji, a inwestycje w sprzęt, oprogramowanie, czy profesjonalne usługi (jak edycja robiona przez fachowca) mogą pojawiać się stopniowo. Albo i wcale.
3. ZA. Podcasty są intymne
Relacje nawiązywane między podcasterem i słuchaczem są zupełnie inne, niż w przypadku pozostałych mediów. Najczęściej słuchamy podcastów na słuchawkach, czyli – można tak powiedzieć – w relacji 1:1. Twój przekaz jest więc jedynym komunikatem odbieranym w danym momencie przez słuchacza. Jesteście sami, tylko Ty i Twój odbiorca. To ważne przy budowaniu marki, zyskiwaniu zaufania, czy – później – wykorzystaniu podcastu w biznesie.
4. PRZECIW. Podcast wymaga czasu
Niestety podcasty nie mają wyłącznie zalet. Jedną z poważniejszych wad, czy może nie tyle wad, co utrodnień w codziennym życiu jest to, że skuteczny podcasting wymaga harmonogramu. Musimy znaleźć w kalendarzu czas na tzw. research, nagranie audcji, edycję, publikację, promocję, … Te wszystkie zajęcia wymagają czasu. A z tym, w naszym zabieganym świecie, wcale nie jest tak łatwo.
5. PRZECIW. Trudno się wyszukują
Przy całym prężnie rosnącym rynku usług audio, inteligentnych głośników, asystentów i innych nowinek, jedna rzecz ciągle jeszcze sprawia kłopoty. Jest nią indeksowanie nagrań w wyszukiwarkach. O ile tekst indeksuje się łatwo i z filmami Google też sobie całkiem nieźle radzi, o tyle indeksowanie podcastów w wyszukiwarkach ciągle jest wyzwaniem. Tak więc proces popularyzacji i promocji podcastu trzeba wspierać tekstem (dobre notatki, artykuły) i mediami społecznościowymi.
Wniosek
Podcasting może być bardzo fajnym kanałem dotarcia do odbiorców. Może pomóc w budowie własnej marki i stworzyć lojalną społeczność. Jednak nie jest pozbawiony kosztów i kompromisów i nagrywanie podcastów “bo wszyscy nagrywają” nie zawsze ma sens.
A Ty jakie widzisz zalety i wady tworzenia własnej audycji?
0 Comments